Men Volvo är det mest sålda märket.
Tesla modellen i topp följd av Volvo
År 2023 var ett betydelsefullt år för bilindustrin med flera intressanta utvecklingar och försäljningstrender. Tesla Model Y tog ledningen i försäljningen i Sverige med imponerande 16.412 sålda bilar, trots utmaningar såsom den pågående konflikten med IF Metall. Denna konflikt påverkade Teslas försäljning mot årets slut, där de hamnade på fjärde plats under årets sista kvartal men första på helåret.
Volvo dominerade de övriga två toppositionerna med sina modeller XC40 och XC60, som sålde 13.606 respektive 11.632 enheter. Det är noterbart att 67 procent av de sålda XC40:orna var elbilar och 84 procent av XC60:orna var laddhybrider, vilket speglar en stark trend mot elektrifierade fordon i Sverige.
Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq placerade sig på fjärde och femte plats, medan Audi Q4 hamnade på elfte plats. Sammantaget sålde MEB-SUV-familjen (VW ID.4, VW ID.5, Skoda Enyaq och Audi Q4) 23.468 bilar. Även om dessa modeller inte nådde pallplatser, visar Volkswagen-gruppens totala försäljningssiffror på en framgångsrik prestation.
Volvo i topp av märkena
Intressant nog sålde Tesla totalt 20.331 bilar under året, vilket är mindre än hälften av Volvos totala försäljning på 41.308 bilar. Volkswagen kom tvåa med 32.744 sålda bilar. I Sverige såldes totalt 289.665 bilar under 2023, varav 112.084 var elbilar, vilket motsvarar 38,7 procent av den totala bilförsäljningen. Denna siffra placerar Sverige som det tredje högsta landet i Europa när det gäller andelen elbilar, efter Norge och Island.
I ett större europeiskt sammanhang är endast 18 procent av alla sålda bilar elbilar. Detta jämför sig med Kinas 23 procent, men överträffar USA som endast har en elbilsandel på åtta procent. Trots detta är andelen elbilar och laddhybrider globalt fortfarande liten jämfört med det totala antalet fordon.
Globalt sett utgör elbilarna en större andel av de nysålda bilarna, men de utgör fortfarande en mindre del jämfört med rena fossilbilar. Under 2023 såldes 52 miljoner fossilbilar, 9 miljoner elbilar och 3,5 miljoner laddhybrider.
Framtiden för bilförsäljningen i Sverige ser dock osäker ut, med prognoser från Mobility Sweden som indikerar en minskning till 240.000 sålda bilar nästa år, nästan 50.000 färre än i år. Detta antyder att bilindustrin, liksom många andra sektorer, kan stå inför nya utmaningar och förändringar i den närmaste framtiden.