”Priset kommer få fossilbilstillverkare att darra”.
Tala om prispress
Prispressen inom bilindustrin i Kina intensifieras ordentligt när lokala producenter tar till aggressiva strategier för att utkonkurrera internationella varumärken. BYD har nu lagt ribban riktigt lågt i jämförelse med västs bilkostnader, man har nyligen lanserat en uppdaterad version av sin modell Qin Plus DM-i, prissatt till endast 79.800 yuan, motsvarande alltså 120 000 svenska kronor. Strategin syftar till att locka bort kunder från jättar som Volkswagen och Toyota, och är något som Europeiska politiker länge har fruktat kring ett priskrig mellan kontinenterna.
I detta sammanhang är Volkswagens Lavida den försäljningsledande modellen i Kina, men BYD utmanar nu med en bil som inte bara är 15 procent billigare utan också erbjuder laddhybridteknik, vilket ger en ren eldrift på upp till 5,5 mil. Detta jämfört med Lavidas konventionella förbränningsmotor. Vidare är Toyota Corolla, en annan populär modell, 40 procent dyrare än BYDs motsvarande version, och en Toyota Prius kostar 50 procent mer. Qin Plus DM-i kombinerar en 1,5 liters bensinmotor utan turbo med en elektrisk motor och är utrustad med BYD:s egenutvecklade Blade-batteri.
Ska bli intressant att se vad dom Europeiska priserna blir om den lanseras här.