När Tesla invigde sin Giga Berlin-fabrik, möttes tyska tillverkare av en kraftfull ny aktör på sin egen hemmamarknad. Det som verkligen skakade om dem var Teslas produktionseffektivitet. Vid Giga Berlin tar det endast tio timmar för Tesla att bygga en Model Y, medan Volkswagen spenderar 30 timmar på att montera en av sina ID-modeller.
Enligt en rapport från Reuters fortsätter Tesla att bryta ny mark när det kommer till produktionseffektivitet. Företaget har varit banbrytande inom användningen av jättelika gjutverktyg, känt som gigagjutning, vilket möjliggör tillverkning av stora bilkomponenter i ett enda stycke, vilket sparar både tid och pengar. Stora namn inom bilindustrin, såsom Volvo, Toyota och Hyundai, överväger nu att införa denna metod i sina produktionslinjer.
Reuters har citerat fem källor som bekräftar att Tesla för närvarande fokuserar på att förbättra denna teknik ytterligare. Företaget är på gränsen till ett genombrott där de kommer att kunna gjuta hela bilens underrede i ett enda pass. Detta skulle markera ett avgörande steg mot deras målsättning, avslöjad under Investor Day-evenemanget i mars, att producera 20 miljoner bilar årligen till 2030. Som jämförelse byggde Tesla 1,37 miljoner bilar föregående år.