Europeiska rådet har nyligen godkänt nya regler som kommer att forma framtidens laddinfrastruktur för fordon, inklusive bilar, lastbilar och båtar. Dessa åtgärder syftar till att främja elektrifiering och minska koldioxidutsläpp inom transportsektorn.
Laddstationer längs transeuropeiska transportnätet (TEN-T)
Senast 2025 ska var sjätte mil på det transeuropeiska transportnätet, inklusive viktiga vägar som E4 och E6, vara utrustad med laddstationer för fordon. Dessa laddstationer måste kunna leverera minst 150 kW kraft via kabeln. För större fordon måste det finnas laddstationer med en kapacitet på 350 kW var sjätte mil i kärnnätverket av TEN-T och var tionde mil i resten av nätverket. Målet är att slutföra detta projekt senast 2030.
Vätgasstationer för bilar och lastbilar
Senast 2030 ska vätgasstationer vara tillgängliga för både bilar och lastbilar. Dessa stationer kommer att vara placerade vid ”urbana noder” och var tjugonde mil längs kärndelen av TEN-T, vilket främjar användningen av vätgasfordon som en miljövänlig alternativ energikälla.
Laddmöjligheter för båtar, fartyg och flygplan
Hamnar med en viss storlek måste erbjuda laddmöjligheter för båtar och fartyg senast 2030, vilket är en viktig steg mot en mer hållbar sjöfart. Deetsamma gäller vid flygplatser, som nu måste erbjuda laddningsmöjligheter vid alla gater senast 2025, vilket gör det möjligt för elflyg och andra elektriska fordon att användas effektivt.
Enkel Betalning vid laddstationer
Användare av el- och vätgasfordon ska kunna betala för laddningen med betalkort och kontaktlösa enheter vid laddstationer utan att behöva använda appar eller ha abonnemang. Prissättningen måste vara tydlig och transparent så att användare enkelt kan bedöma kostnader och väntetider samt kontrollera laddstationernas tillgänglighet.Dessa regler och åtgärder markerar en viktig framsteg för att främja övergången till mer hållbara och miljövänliga transportsystem i Europa.