Äntligen lite BMW nyheter! Nya versionen av BMW i5 lanseras inom kort, tillsammans med en laddhybrid version av XM50.
i5 med fyrhjulsdrift
BMW lanserar en ny variant av sin elbil, döpt till i5 xDrive40, som skiljer sig genom sin fyrhjulsdrift. Denna modell är utrustad med en motor på vardera axel, vilket ger en sammanlagd effekt på 290 kW (394 hästkrafter) och ett vridmoment på 590 newtonmeter. Accelerationen från 0 till 100 km/h avklaras på 5,4 sekunder, och bilen kan nå en topphastighet av 215 km/h. Batterikapaciteten är oförändrad från tidigare versioner, med en nettokapacitet på 81,2 kWh som erbjuder en WLTP-räckvidd på mellan 460 och 530 kilometer. Förbrukningen ligger mellan 17,2 och 20,0 kWh per 100 kilometer. Priset för xDrive40 är satt till 860.000 kronor, vilket är 45.000 kronor mer än för modellen eDrive40, och inkluderar Adaptive Suspension Professional som standard. BMW har även en kraftigare version, i5 M60 xDrive, med priser som startar vid 1.257.000 kronor. För den som är intresserad finns ytterligare information och bonusmaterial om i5-modellen.
XM50 som laddhybrid
På annan front introducerar BMW instegsmodellen XM 50e i Europa, en mindre brutal version av XM-serien med en rak sexcylindrig motor istället för en V8, kompletterad med en elmotor integrerad i den åttaväxlade automatlådan. Denna kombination levererar 476 hästkrafter och 700 newtonmeter i vridmoment, vilket möjliggör en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder och en topphastighet på 250 km/h. XM 50e, som är en laddhybrid, kan köra upp till 83 kilometer på enbart el. Produktionen startar i mars, med ett startpris på 109.825 pund, men denna modell kommer inte att erbjudas i Sverige.