Kommer först i 2025.
Ny samarbetes trend i bilbranschen?
I dagsläget erbjuder Hyundai elbilen Ioniq 5 i ett sportigare N-utförande. Denna toppversion kostar nästan 700.000 kronor, och en förväntad N-version kan hamna närmare 800.000 kronor, vilket är en betydande summa jämfört med andra konkurrenter i branschen. Det finns dock planer på att utveckla mindre och mer prisvärda eldrivna N-modeller, så att man kan nå en bredare publik med N-utförandet.
Albert Biermann, som jobbar för Hyundais N-avdelning, betonar vikten av att fokusera på ett bredare segment, och inte bara erbjuda N-versioner för toppskiktet. En billigare variant kan dock dröja, eftersom även den måste ha god räckvidd och vara utrustad med ett 800-voltssystem för att klara bankörning. För närvarande är Ioniq 5 och Ioniq 6 de minsta modellerna som använder Global Modular Platform, och det finns ingen lämplig plattform för en mindre eldriven N-modell. Framtiden kan innebära en övergång till IMA-plattformen (Integrated Modular Architecture), som väntas lanseras 2025.