Medan de flesta länders elbilsförsäljning ökar siar experter nu om en minskning av nybilsförsäljning i Tyskland, där eftersatt laddinfrastruktur benämns som den främsta anledningen till att Tyskar in vill elektrifiera sina bilparker.
Tapp på 14% för 2024
Bilkonsultsföretaget Berylls VD Jan Burgard har på senaste tid uttryckt oro över den svaga efterfrågan på elfordon i Tyskland under 2024. Han påpekar att elbilsmarknaden inom det högre prissegmentet i stort sett är mättad, samtidigt som utbudet av mer prisvärda alternativ, runt 25 000 euro, är bristfälligt. Regeringens beslut att avveckla subventioner för elbilar i december har lett till förväntningar om en minskning i försäljningen med 14 procent under året.
En huvudfaktor bakom den negativa trenden är de otillräckliga laddningsmöjligheterna i landet. Trots löften om investeringar på motsvarande över 70 miljarder kronor för att uppnå målet om en miljon laddstationer till 2030, visade siffror från september föregående år att endast 105 000 laddstationer fanns tillgängliga. Detta innebär att expansionshastigheten måste tredubblas för att nå målet. I november förra året var endast två procent av Tysklands fordonspark, motsvarande en miljon bilar, elektriska.