Stellantis har ambitiösa mål när det gäller batteriteknologi i sina elbilar. Innan detta årtionde är slut strävar de efter att minska vikten på sina batteripack till hälften av vad de väger idag. För att uppnå detta mål måste de både förbättra batteritekniken och optimera hur cellerna packas i batteripacken för att göra dem mer effektiva.
Batteriteknologin går framåt
En viktig del av denna strategi är deras investering i det Kalifornien-baserade företaget Lyten. Lyten specialiserar sig på lättare litium-svavelbatterier som också använder färre exotiska material jämfört med traditionella litiumjonbatterier. Detta är ett steg mot att minska vikten och förbättra prestanda i Stellantis elbilar. Dessutom utforskar Stellantis även natriumjonbatterier, som redan har utvecklats av företaget CATL, som en alternativ batteriteknologi.
Flera stora varumärken kopplade till Stellans
För att driva dessa innovationer framåt har Stellantis nyligen investerat 40 miljoner euro i ett nytt batteriteknikcenter. Här har de möjlighet att testa upp till 47 batteripack i 32 olika klimatkammare, vilket möjliggör omfattande utveckling och testning av battericeller. Dessa battericeller kommer att användas i framtida elbilar från Stellantis-varumärken som Alfa, Citroën, Fiat, Peugeot och Opel.