Kia EV5 representerar den tredje bilmodellen i företagets serie av helt och hållet eldrivna fordon, efterföljande EV6 och EV9. Precis som sina föregångare baseras EV5 på E-GMP-plattformen och tillverkas i både Korea och Kina. För den kinesiska marknaden planeras tre versioner: en standardmodell, en long-range modell samt en fyrhjulsdriven long-range variant. Vilka av dessa som kommer att erbjudas i Sverige är för tillfället oklart.
Tredje modellen i serien
Kia EV5 representerar den tredje bilmodellen i företagets serie av helt och hållet eldrivna fordon, efterföljande EV6 och EV9. Precis som sina föregångare baseras EV5 på E-GMP-plattformen och tillverkas i både Korea och Kina. För den kinesiska marknaden planeras tre versioner: en standardmodell, en long-range modell samt en fyrhjulsdriven long-range variant. Vilka av dessa som kommer att erbjudas i Sverige är för tillfället oklart.
Bilen kommer att erbjudas med två olika batteripack: ett mindre på 64 kWh och ett större på 88 kWh. Båda varianterna kommer att ha en motor på 160 kW som driver framhjulen. För den fyrhjulsdrivna versionen adderas en extra motor på 70 kW till bakhjulen, vilket ger en total effekt på 230 kW. De tre modellerna förväntas ha en räckvidd på 52, 72 och 65 mil enligt den kinesiska CLTC-cykeln, men enligt en uppskattning i WLTP-cykeln bör räckvidderna ligga på omkring 46, 64 och 58 mil.
Laddningshastighet på 120 kw
Trots att bilen bygger på E-GMP-plattformen verkar det inte som att den kommer att stödja 800 Volts snabbladdning. Laddning från 30 till 80 procent förväntas ta cirka 27 minuter, vilket är betydligt långsammare än vad EV6 erbjuder. Detta tyder på att laddningshastigheten förmodligen kommer att ligga runt 120 kW.
För den koreanska marknaden kommer 88 kWh-batteriet att bytas ut mot ett på 85 kWh, och effekten för den fyrhjulsdrivna versionen blir 225 kW istället för 230 kW. Detta beror troligen på batterivarianten.
Framöver planeras även en GT-version av EV5, som kommer att ha ännu mer kraft. Interiört följer bilen Kias klassiska design med en skärmpanel bestående av två 12,3-tumsskärmar och den karakteristiska AC-kontrollen placerad mellan dessa. Ett nytt användargränssnitt verkar också vara på väg. Bilen kommer även att vara utrustad med V2L och V2G-funktioner.
Det återstår att se exakt vilka specifikationer och funktioner Kia EV5 kommer att ha när den slutligen lanseras i Sverige.